NOUS VIVIONS POUR L’ESTONIE

Musique / Music : Sven Grünberg
Production / Production : Monofilm
Pays / Countries : Estonie / Estonia

Pendant l’été 41, les forces allemandes pénètrent en Estonie. Puis, en 1944, alors que le front germano-russe revient en Estonie par l’Est, Alfred Käärmann est mobilisé par l’armée allemande. A l’automne de la même année, l’Armée Rouge avait repris l’Estonie. Alfred dut choisir : partir avec les Allemands ou rester en Estonie. Il choisit de rester malgré le risque d’être arrêté par les Russes. Pour survivre, il se réfugie dans les bois, comme beaucoup d’autres Estoniens. On les appelait les Frères de la Forêt. Alfred Käärmann revient sur les années qu’il a passé dans les bois.

In the summer of 1941 the German forces entered Estonia. Then in 1944, when the Russian-German front was again moving towards Estonia from the East, Alfred Käärmann was mobilized by the German army. By the automn of the same year the Red Army had again taken over Estonia. Alfred had to make a choice : whether to retreat with the Germans or stay in Estonia. He chose the latter, although in that case he risked arrest by the Russians. In order to survive, he, like many other Estonian men, took refuge in the woods. They were referred to as the Forest Brethern. Alfred Käärmann talks about the years he spent in the woods.

Festival : 2003